Rushcast – Ett Spotify för ljudnyheter

Rushcast – Ett Spotify för ljudnyheter

Intressanta företag med nya idéer!

Vi stöter dagligen på intressanta företag med nya idéer och senast i raden är Rushcast. Företaget har tagit fram ett nyhetsformat som läser upp nyheter efter din tid, dina behov och intressen. Tjänsten är som Spotify fast med ljudnyheter och riktar sig till upptagna karriärister på språng. Johan Baettig, vd på Rushcast, svarar på våra frågor.

 

Hur kom ni på idén?

Jag lyssnar mycket på podcasts – ibland sex timmar om dagen, alltid i dubbla hastigheten. Något som jag länge saknat är att det inte finns någon innehållsförteckning – vilket är jobbigt i längre poddar. Jag ville få översikt, skumläsa/skumlyssna eller bläddra i ljudet likt man kan i en gammal hederlig papperstidning. Eftersom jag ofta är i rörelse kan jag till skillnad från mina pensionerade föräldrar inte läsa till mig nyheter, så jag och min kompanjon Martin Kanerva började fila på ett nytt och mer mobilt format.

Vart befinner sig Rushcast just nu?

Vi smyglanserade tjänsten för mindre än två månader sedan och är nu inne i en väldigt expansiv fas. Antalet nyhetskällor har vuxit från sju till elva och ännu fler är på ingång. I nuläget går det att lyssna på Aftonbladet, Veckans Affärer, Chef, Internetworld med flera. Människor börjar uppmärksamma oss och senast för ett par dagar sedan hade jag nöjet att presentera Rushcast för Ericssons kår av globala “supersäljare”, jämte andra startups som Scrive, Flic, Relation Desk och Springworks, kul! Efter årsskiftet är planen att börja med reklam på plattformen och samtidigt göra det möjligt att prenumerera, med en Spotifyliknande modell.

Beskriv Rushcast om 5 år?

Om våra optimistiska prognoser går i uppfyllelse så har vi om 5 år vuxit oss starka på den engelskspråkiga marknaden och det går att lyssna på Daily Mail, The Guardian, Economist, Washington Post med flera. Redan idag har vi tagit första steget mot att integreras i Volvos in-car-system, om fem år finns vi i flygplanens dito. Eftersom vårt fokus är att ge upptagna karriärister den mest relevanta informationen så har vi ytterligare stärkt möjligheten att skräddarsy upplevelsen efter ämne, tid, plats och humör. Nyhetsindustrin omsätter mer än film-, musik- och spelindustrin tillsammans och fångar vi en liten del av den marknaden så kommer Rushcast att omsätta åttasiffriga belopp.

Vad är er största utmaning just nu?

Det tuffaste är att få allt på plats inför den publika lanseringen. Det rör sig om allt ifrån att landa avtal med samarbetspartners för reklam- och betalsystem, få fler nyhetskällor på tåget och ständigt utveckla appen och de andra plattformar som Rushcast snart kommer att figurera på.

 

Finns det konkurrenter?

Ja och nej. I viss mening är Sveriges Radio en konkurrent. Newsbeat, Clippet och Umano, tjänster från UK och USA, är alla kommersiella produkter i samma nisch. De sistnämnda använder dock röstsyntes, är ägda av ett mediahus eller har egna redaktioner som summerar eller läser in det de själva tror är intressant och relevant för publiken. Rushcast använder riktiga människor som läser upp innehållet och är oberoende av mediahus. Via reklam- och prenumerationsintäkterna skapas nya intäktskällor till nyhetsbranschen som nu lider och sist men inte minst så låter Rushcast användarna välja vad de vill lyssna på.

Kan Rushcast rädda nyhetsbranschen?

Att rädda är kanske att ta i. Branschen befinner sig i en stor omställning där flera tidningar och redaktioner bantas ned eller försvinner helt och hållet. Papperstidningen är snart ett minne blått, men aldrig har vi konsumerat så mycket nyheter som nu. Problemet för nyhetsbranschen är intäkterna. Förutom den stora mängden reklam så går det att prenumerera på enskilda tidningar på olika sätt med blandad framgång på nätet. Det är dock oklart vilka som kommer överleva med dessa intäktsmodelller i längden.

Rushcast är ett komplement till nyhetskällornas befintliga kanaler och samtidigt en ny intäktskälla. Som konsument betalar vi för ett mervärde; Spotify för musik, Netflix för film och Dropbox för filförvaring – bara för att nämna några tjänster i andra branscher. Vi tror starkt att Rushcast ger ett tydligt mervärde när det kommer till kvalitetsinnehåll och nyheter. Med tjänsten går det snabbt att skräddarsy sina egna nyhetsflöden i spellistor med intressanta nyheter från olika tidningar – och lyssna på dem i bilen, på cykeln eller under träningspasset. Detta är något som vi och våra lyssnare är redo att betala för. Prenumererar man på Rushcast så slipper man också reklamen.

Största misstaget ni gjort?

Det återstår att se/höra, men för att nämna ett så försökte vi lirka oss igenom Vinnovas nålsöga. Vi uppfyllde alla formella krav i vår ansökan, men på grund av en finstilt paragraf kunde de inte ge oss något stöd. Det tog oss visserligen bara ett par dagar att skriva ansökan, men i läget vi befinner oss nu är varje sekund extremt värdefull.

 

FAKTA

Grundare: Johan Baettig och Martin Kanerva
Startår: 2014
Investorer: Inga ännu, men har fått ett Innovationslån från ALMI
Priser:
•Startuplistan 2014 – Internetworlds rankning av Sveriges hetaste startups.
•Årets Innovativa Medietjänst – Nominerad till Guldmobilen 2014
•Red Herring Top 100 Finalist – Rankad av teknikmagasinet Red Herring till ett av de 100 mest lovande teknikbolagen i Europa 2014
•Vinnare av Internet Discovery Day 2013
URL: http://rushca.st/ Testa tjänsten gratis för iPhone här: https://itunes.apple.com/se/app/rushcast/id897984471?mt=8